Over ons - Klompenmuseum Best

Welkom bij Klompenmuseum Best

De geschiedenis

Marinus van Aarle en Jan van Aarle hebben in 1943 met stenen, die overgebleven waren na een bombardement in Woensel, een klompenfabriek gebouwd. De fabriek kwam te staan aan de Sint Oedenrodeseweg 23. Marinus van Aarle, afkomstig uit Olland, trouwde met Hendrica Neggers. Zij kregen samen negen kinderen. Op veertienjarige leeftijd kwam Leo in de klompenmakerij te werken. Op 2 augustus 1960 trouwde hij met Marietje van Heesch en gingen zij in een houten noodwoning bij de fabriek wonen. Zijn zus Paula is begonnen met de verkoop van klompen vanuit het woonhuis/winkel.

In 1975 heeft Leo de fabriek en het woonhuis gekocht. Na een grondige verbouwing kwam er een aparte ruimte voor de klompen. Marietje heeft al die jaren de klompen mee geschilderd, opgebonden en verkocht. In 2010 is de fabriek gesloopt en is er een nieuw bedrijfspand gebouwd op de plaats van de vroegere fabriek. Vanuit de winkel worden er nog steeds klompen en souvenirs verkocht, nu aangevuld met streekprodukten.
In 2015 zijn de oude machines uit de toenmalige fabriek verplaatst naar het speciaal ingerichte museum. In dit museum kunnen mensen de machines bekijken en de film bekijken over het maken van klompen. Tevens hangen in het museum de mallen die vroeger gebruikt werden om deze klompen te maken.

Om mensen de klompen weer te laten beleven worden verschillende workshops en arrangementen aangeboden. Tijdens deze workshops en arrangementen leert men meer over de klomp en hoe deze gemaakt wordt en kan men in de winkel zien wat er allemaal gemaakt kan worden van klompen. Dit loopt uiteen van draagklompen tot klomp rolschaatsen.